|
(aktualizacja 28.10.2018 r.)
SPECJALIZACJE
KOMUNIKACJA KULTUROWA, KULTURA
MEDIÓW CYFROWYCH
zajęcia
kursowe prowadzone przez pracowników Zakładu
Frazeologii i Kultury Języka Polskiego
Kultura komunikacji w
mediach cyfrowych
prof. dr
hab. Anna Piotrowicz
(konwersatorium, 30 godzin, semestr II)
Tematyka
zajęć:
Norma wzorcowa – norma użytkowa a praktyka językowa w mediach
cyfrowych.
Estetyczny aspekt kultury komunikacji w mediach cyfrowych.
Kultura uczestnictwa w nowych mediach.
Przeobrażenia funkcji językowych w komunikacji medialnej.
Sytuacje komunikacyjne w mediach cyfrowych.
Ekspansja potoczności w języku i w kulturze.
Przeobrażenia w kulturze a zmiany w modelu polskiej grzeczności
językowej mediów cyfrowych.
Nowe gatunki w nowych mediach.
Zagrożenia związane z nowymi mediami – fakty i mity.
Zalecana
literatura:
– J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie,
Warszawa 2006.
– E. Kołodziejek, Kto jest dzisiaj autorytetem
językowym?, „Język Polski” 2013, z. 5,
s. 339-343.
– E. Laskowska, Niektóre składniki
sytuacji komunikacyjnej, w: Sytuacja komunikacyjna i jej
parametry. I monografia z cyklu Sytuacje –
komunikacja – konteksty, pod red. G. Sawickiej,
Bydgoszcz 2010, s. 70-76.
– M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji
językowej, Warszawa 2007.
– M. Marcjanik, Słownik językowego
savoir-vivre’u, Warszawa 2014.
– K. Ożóg, Polszczyzna przełomu XX i XXI
wieku. Wybrane zagadnienia, wyd. 3. popr. i uzupełn.,
Rzeszów 2007, s. 52-76.
– M. Peisert, Rozmowa pisana – nowa
odmiana polszczyzny w Internecie, w: Współczesne odmiany
języka narodowego, pod red. K. Michalewskiego,
Łódź 2004, s. 145-151.
– B. Skowronek, Mediolingwistyka. Wprowadzenie,
Kraków 2013.
– O. Tarasewicz-Gryt, Stare czy nowe? Retoryka nowych
mediów, w: Nowe
media a praktyki komunikacyjne, pod red. K.
Pokornej-Ignatowicz, S. Jędrzejewskiego i J. Bierówki,
Kraków 2013, s. 89-108.
– D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki,
Warszawa 2008.
Internacjonalizacja
komunikacji językowej
prof. UAM dr hab.
Michał Szczyszek
(konwersatorium, 30 godzin, semestr II)
Krótki
opis
Charakter ćwiczeń wiąże się w oczywisty
sposób z
nasilającymi się procesami globalizacji, które powodują nie
tylko coraz bardziej swobodny przepływ środków
stylistyczno-leksykalnych i gramatycznych, ale wpływają też na
szerzenie się wspólnych lub bardzo podobnych
wzorców
zachowań komunikacyjnych. Wzorce te, rozpatrywane na płaszczyźnie
komparatystycznej, pozwolą uchwycić kształtowanie się
wspólnych
dla wielu społeczeństw sposobów konceptualizacji świata.
Ważnym
aspektem zajęć będzie ponadto uświadomienie studentom swoistości
polszczyzny jako języka sytuującego się na pograniczu obszaru
zachodnio- i wschodnioeuropejskiego. Zob. Proponowany rozkład materiału.
Literatura
podstawowa (wybór)
– Duszak A., Tekst,
dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.
– Polszczyzna
XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, pod red. S.
Dubisza i S. Gajdy, Warszawa 2001 (artykuły: S. Dubisz, Język polski poza granicami kraju,
s. 199-210; J. Rieger, Język
polski poza wschodnimi granicami kraju, s. 211-222).
– Przemiany
języka na tle przemian współczesnej kultury,
pod red. K. Ożoga i E. Oronowicz-Kidy, Rzeszów 2006.
– Studia
z teorii komunikowania masowego, pod red. B.
Bobek-Ostrowskiej, Wrocław 1999 (artykuł: M. Zuber, Komunikowanie międzykulturowe, s.
24-41).
– Waszakowa K., Przejawy
internacjonalizacji w słowotwórstwie współczesnej
polszczyzny, Warszawa 2005.
Teksty dyskursu
oficjalnego
prof. UAM dr hab.
Michał Szczyszek
(warsztaty, 30 godzin, semestr II)
Krótki
opis
Warsztaty będące praktycznym uzupełnieniem
konwersatorium Język w
nowych mediach, a jednocześnie przygotowaniem do Kultury komunikacji językowej.
Studenci będą analizować i opracowywać najróżniejsze teksty,
pisma, komunikaty, informacje, przydatne na różnych
poziomach
komunikacji, a więc w zakresie komunikowania masowego,
instytucjonalnego, grupowego, interpersonalnego, interpersonalnego
wewnątrzosobowego (mentalnego). Być może warsztaty zostaną podzielone
na dwa mniejsze: 2x15 godzin. Na pierwszych z nich studenci będą
pracować nad tekstami i gatunkami mieszczącymi się w sferze działań
komunikacyjnych, na drugich – nad tekstami i gatunkami
mieszczącymi się w sferze działań celowych.
Język w nowych mediach
prof. UAM dr
hab. Michał Szczyszek
(ćwiczenia, 30 godzin)
Krótki
opis
Zajęcia, nawiązujące
swym zakresem merytorycznym do konwersatorium Style i gatunki mowy,
będą stanowiły swoistą zapowiedź Kultury
komunikacji językowej.
Nacisk zostanie położony na wyjaśnienie kilku podstawowych relacji
komunikacyjnych, a mianowicie tego, jak język funkcjonuje w mediach,
jak media zmieniają język i jak język zmienia media, a
również
na zjawisko tzw. nowej piśmienności. Ponadto bardzo istotny będzie
problem funkcji języka, zmieniającego się w bezkształtną masę,
która zamiast być nośnikiem informacji, staje się barierą
oddzielającą od rzeczywistości (wzrost rangi działań celowych kosztem
działań komunikacyjnych, rola języka w nakręcaniu spirali milczenia,
symulacja, instrumentalizacja, ideologizacja języka a ideologizacja
przekazów medialnych, „kastowe” użycia
języka i in.).
Językowe podstawy copywritingu
dr Piotr Fliciński
(konwersatorium, 30 godzin,
semestr II)
Krótki opis
Ćwiczenia mają na celu
zapoznanie z podstawowymi mechanizmami języka reklamy
oraz
wyrobienie umiejętności rozpoznawania, tworzenia (generowania)
i
krytycznej oceny okazów gatunku reklamowego.
Literatura
podstawowa
–
J. Bralczyk, Język na sprzedaż,
Gdańsk 2004.
– W. Budzyński, Reklama – techniki
skutecznej perswazji, Warszawa 1999.
– M. Ślużyński, Marketing w praktyce. Budowanie
marki, tworzenie tekstów reklamowych, Gliwice
2004.
– J. Kall, Reklama, wyd. II zmienione,
Warszawa 2002.
–
E. Szczęsna, Poetyka reklamy,
Warszawa 2001.
– D. Doliński, Psychologiczne mechanizmy
reklamy, Gdańsk 2005.
–
Murdoch, Kreatywność w reklamie,
Warszawa 2004.
|
|